donderdag 19 november 2009

Döner krijgt beter imago

Het broodje döner krijgt een beter imago. Dat komt onder meer de ontwikkeling van een keurmerk en serieuze ondernemers die ketens of luxe dönerzaken starten. Dit voorjaar is afgesproken dat er volgend jaar een Europees keurmerk voor döner wordt ingevoerd. Met het keurmerk en luxe dönerzaken komt er mogelijk een einde aan vleesschandalen en zaken die het niet nauw nemen met de hygiëne.

Het initiatief voor luxere dönerzaken is uit Duitsland gekomen. In Duitsland is döner uitermate populair. Het land telt naar schatting 15.000 dönerzaken die jaarlijks zo`n 700 miljoen porties/broodjes döner verkopen. In Hamburg werd een vereniging `Qualitatsdöner` opgericht door horecaondernemers, groothandelaren en producenten. Deze vereniging keurt dönerzaken en geeft ze indien gerechtvaardigd een keurmerk.

Daarnaast zijn er in Duitsland ook individuele ondernemers en ketens die een kwaliteitsdöner serveren in een luxere omgeving. Luxe zaken als het Duitse Que`Bap zijn er in Nederland nog niet, maar dat zal door de toenemende professionalisering in döner een kwestie van tijd zijn. Ketens nemen hierbij het voortouw. Zo werken Dönerix en Döner Company al aan een betere uitstraling door bedrijfskleding en het verwerken van de broodjes döner voor de ogen van de klant.

Geen opmerkingen: